وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

معرفی اجمالی سایت
وبسایت دکتر مسعود صادقی

مکتوبات و سخنرانی ها
کانال تلگرام:
telegram.me/officialmasoudsadeghi

فیسبوکیات(4)


باسلام

بسیار شنیده ایم که جهان مدرن را یهودیان از جهات گوناگونِ نظری و عملی ساخته، پرداخته و اکنون به شکل پیدا یا پنهان اداره می کنند. بی آنکه بخواهم داوری نهایی خود در باب این ادعا را بیان کنم پیشنهاد می کنم آنان که دغدغه یافتن حقیقت در این باب را دارند دست کم از منظر قرآن یا یکی از خوانش ها از آن، این مدعا را محک بزنند.   

در آیه 55 از سوره آل عمران، خداوند خطاب به عیسی مسیح(ع) می گوید:«....جاعل الّذین اتّبعوک فوق الّذین کفروا الی یوم القیامه ثمّ الیّ مرجعکم فاحکم بینکم فیما کنتم فیه تختلفون/ پیروانت را بر کسانی که کافر شدند تا قیامت برتری می دهم، آن گاه بازگشتشان به سوی من است و من بین شما در آنچه اختلاف می کنید حکم خواهم کرد»

مرحوم طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان در تفسیر این نکته می گوید: "مراد از جمله الّذین اتّبعوک، نصاری و مسلمین است و آیه شریفه می خواهد خبر دهد از اینکه یهود تا روز قیامت ذلیل و توسری خورِ هر کسی است که معتقد باشد به اینکه پیروی از عیسی علیه السلام واجب است، عین همان بیانی که قبلا ذکر شد و اگر کاملا دقت شود این وجه از بهترین وجوه در توجیه آیه شریفه است"(طباطبایی، ترجمه المیزان,ج3. چاپ 1386,ص330).

به گمان حقیر، دست کم این آیه، منکر توطئه یا ستم هیچ گروه انسانی از جمله یهودیان نیست اما ضمنا این مسئله را یادآور می شود که هرگز این جماعت بر جهان بالاخص مسیحیان غالب نمی گردند، ولو غلبه نسبی.   

  • اندیشه اخلاقی

نظرات  (۲)

نشریه مذهبی عمومی "روشنگران" با آثار و گفتارهایی از آیت الله سبحانی،دکتر محقق داماد،دکتر سروش و ... چاپ محدود یافته و از طریقrnmag.blogfa.com قابل دریافت است.
آماده دریافت انتقادات و نظرات هستیم.
با تشکر فراوان و آرزوی توفیق

سلام

فکر می کنم رجوع مجدد به قرآن از اثرات ماه مبارک رمضان باشد. همیشه تأملاتت در قرآن برایم جالب بوده

بدنیست نگاهی به آیه چهارم سوره اسراء بیندازیم.وَ قَضَیْنَا إِلىَ‏ بَنىِ إِسْرَ ءِیلَ فىِ الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فىِ الْأَرْضِ مَرَّتَینْ‏ِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا

این آیه بر 1.فساد در زمین و 2. برتری جویی کبیر از سوی  بنی اسرائیل تأکید دارد

از ظاهر آیه بعد که می گوید َإِذَا جَاءَ وَعْدُ الاَْخِرَة بر می آید که در زمان نزول آیه هنوز وعده دوم فرانرسیده است

بنابراین میان این آیه و آیه فوقیت مسیحیون بر کفار (اگر کفار یهود باشند) باید جمع نمود. شاید بهتر باشد بگوییم یهود با وجود اقلیت بودن می توانند فساد و برتری جویی به نحو کبیر داشته باشند

پاسخ:
سلام

ممنون. با شما موافقم مع الوصف "فساد و علو کبیر" قاعدتا و لزوما به معنای تفوق کامل و یا یهودسالاری نخواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی